søndag 2. juni 2013

Tromsø-Kabelvåg

Etter en deilig ov avslappende dag i Tromsø, med hjemmelaget pizza og is til dessert, var vi klare for ferden videre! Tirsdag var vi igjen på syklene på vei mot Vesterålen! Vi syklet over Kvaløya, langs kridthvite strender! Været var fortsatt på vår side, og vi så frem til neste dag som skulle gå over Senja. Dette må ha vært den varmeste dagen til da, for vi rant nesten bort på fjellovergangen!! På ferjekaja møtte vi en israeler som også var på sykkeltur. Han var veldig hyggelig, og inviterte seg selv til å slå leir med oss, og spise middagen vår. Det var ikke bare bare å legge seg med en snorkende israeler i naboteltet. Oda klarte IKKE å sove med dette bråket, og Ragnhild fikk i oppdrag å ta seg av problemet. Hun prøvde alt fra roping til dunking uten å lykkes. Det måtte tøffere metoder til. Hun tok tak i nærmeste teltplugg, kastet den på teltduken hans, og med ett ble det stille. Plutselig skvetter vi av en voldsom stemme, som roper "YOLOLOLOLOLOLOLO... LOLOLOLOLO". Etterfulgt av en høylytt monolog på arabisk (i søvne). Fra vår side ble den irriterende situasjonen snudd til den mest komiske noensinne. Og etter en lang og god latterkrampe fikk vi endelig sove. Her er han!

Neste dag gikk over vakre Senja, nok en gang i strålende sol. Vi møtte på Senjatrollet, verdens største troll! Her møtte vi også på Sesam Stadjon-toget, og Gråtass! Etter en søvnig ferjetur fra Senja til Andøya ble dagen avsluttet med risgrøt og midnattsol, og minst 20 hval (mulig et par av dem var skjær...).

Dagen etter våknet Ragnhild med virusinfeksjon, øreverk og det som verre var. Etter et par/ tre legebesøk ble det bestemt at vi måtte ta det rolig noen dager, og parkere sykkelen. Dårlig nyhet. Men litt virusinfeksjon hindrer ikke oss i å ha det gøy! Vi kapret en forlatt campingplass, som et resultat på en manglende resepsjon. Vi så på det som vår plikt å informere besøkende, veksle penger og vise dem til campingområdet. Siden ingen andre lønnet oss, fant vi vår egen lønn. Vi stekte pizza, ladet alt elektrisk, brukte det trådløse nettet og slappet av i sofaen. Her er huset vi kapret.

Etter som temperaturene i følge nyhetene var varmere enn i Spania, og strendene hakket hvitere, ble det en perfekt anledning for turens første bad!

Vi innså at vi ikke kom oss til Lindesnes ved å campe i Andenes, så siden vi ikke kunne sykle, ble det buss dagen etter. Den gikk til Sortland, der vi fikk bo hos Knut, kjentfolk fra Ragnhild! Videre tok bussen oss til Svolvær, og vi syklet til Kabelvåg. I dag har vi nytt solen med is og sprengt dagsbudsjett! Formen til Ragnhild er bedre, så vi gleder oss til å sykle mot Moskenes de neste dagene! Tirsdag er planen å endelig møte Oda Luisa i Bodø, det ser vi veldig frem til! For øyeblikket sitter hun på toget på vei til Bodø, og alt ser ut til å være bra med henne.

Litt mat i magen er bra når man sover i hagen!