lørdag 15. juni 2013

Kabelvåg-Sandnessjøen

Endelig har vi ankommet Trondheim! Etter en lang periode uten internett, kan vi endelig oppdatere litt.

Ved siste oppdatering befant vi oss i Kabelvåg, og det begynner å bli en stund siden. Etter å ha skrevet innlegget, var det på tide å finne seg et sted å sove for natta. Det var ikke så mange steder å sette opp telt, så vi ringte på et hus og spurte om vi kunne låne hagen deres for natta. Vi ringte på riktig hus, for å si det sånn! Der bodde Sidsel med familie, og de var helt fantastisk gjestfrie! Ikke nok med at vi fikk lage maten vår inne og bruke badet som vi ville, det ble også disket opp med alt fra vafler, is og fersken til herlig omelettfrokost. Det var meldt en del regn neste dag, så vi fikk til og med sove i campingvogna deres! Tusen takk for all gjestfriheten, vi koste oss skikkelig :)

Neste dag gikk turen utover vakre Lofoten, og endte i Flakstad. Nok en gang sov vi ved hvite strender og høye fjell på alle kanter. I Flakstad møtte vi en hyggelig dame som fortalte oss om historien til stedet, som var veldig spennende. Flakstad var nemlig hjemstedet til Gina Krogh, hun som sørget for at kvinner fikk stemmerett i Norge. I forbindelse med hundreårsjubileet til kvinners stemmerett i Norge, skal de feire skikkelig, og til og med dronning Sonja kommer på besøk for å gå topptur (i en alder av 75 år!). Sist, men ikke minst, Flakstad hadde Skotske høylandsfe! Til Ragnhilds store fornøyelse.

Siste dag i Lofoten syklet vi ikke så altfor langt, men koste oss veldig på veien. Vi fikk innfridd et av de store målene for turen - fisketur på fjorden. Oda dro til og med opp en gigantisk sei! Så selv om det ikke ble noe lofottorsk, var vi storfornøyde. Takk til Hamnøy Rorbuer for lån av båt og utstyr.

Ferga fra Moskenes gikk ikke før på kvelden, så vi hadde tid til å sykle en tur til Å, der målet var et koselig bakeri. Selvfølgelig var det så gode varer der at de var utsolgt da vi kom, men vi fikk hvertfall sett koselige Å! Dagen ble avsluttet med en fantastisk midnattssol over Lofoten.

Vi tilbragte natta i Bodø, og ble der litt utover dagen i det fine været. Etter hvert satte vi oss på syklene igjen, og syklet forbi Saltstraumen og endte opp i Kjelling. Her fikk vi for første gang sovet i en superkoselig campinghytte! Vi fikk låne grill på campingen, og koste oss med deilig grillmat utover kvelden. Deilig!

Vi utnyttet muligheten til å se på tv og høre på radio i vår kule hytte, så det ble nok en sen start. Dagens mål var Ørnes og Karin (familie av Ragnhild). Her møtte vi vårt verste uvær hittil på turen - en tjue minutters regnskur mens vi syklet ute ved kysten. Med kule tordenskrall og regnbuer, ble regnskuren en opplevelse i seg selv, og vi var nok en gang fornøyde med været. Det var veldig deilig å komme hjem til Karin på kvelden og sove inne.

Neste dag ble det mye sykling og mye ferger, og vi kom oss til Stokkvågen. Vi fant mange kjente stedsnavn, blant annet Nordtun (fra folkehøgskolen) og et sted som het Halsos (fra Signe Halsos). Det var koselig! Her er en liten stemningsvideo fra strekningen:

Fra Stokkvågen skulle vi ta hurtigbåt morgenen etter, så vi ble lykkelige da vi fant et venterom vi kunne sove i ved fergekaia! Det er alltids deilig når det småregner ute. Hurtigbåten til Sandnessjøen gikk fort, og vi gledet oss til endelig å møte Oda Luisa!

Vi hadde også vår første "skralle"-opplevelse der vi fikk lov til å hente ut masse godsaker som en matbutikk hadde kastet. Der ble sykkelbagene fylt til randen av sjokoringer, oreo, sjokolade og masse annet godt :)

Vi har, som sagt, ankommet Trondheim, og det blir kjedelig å sitte inne å skrive hele dagen. Derfor skal vi ut å finne på nye sprell nå, også kommer det et nytt innlegg snart! :)